Vrijman-Yoga

Weidestraat 42
6333 DE
Schimmert
  • hatha yoga
  • zachte yoga
  • stoelyoga
  • zwangerschapsyoga
  • lessen en workshops
  • eerste les gratis
06-37444306
e-mail
website
Kirsten Vrijman

Bedrijfsinfo

Wie ben ik
Ik ben Kirsten Vrijman. In mijn zoektocht naar rust, ontspanning en ontwikkeling op mentaal, fysiek en spiritueel vlak heb ik in yoga mijn weg gevonden. Hatha yoga betekent voor mij "het in balans brengen". Door yoga heb ik weer contact leren maken met mijn lichaam en mijn gevoelens.

Nog steeds leer en ervaar ik tijdens de yogabeoefening nieuwe aspecten van mezelf. Het is een oneindig proces van ervaren, leren, accepteren en groeien. Alleen door het aanvaarden van de dingen zoals ze zijn, ‘in mildheid naar mezelf en de wereld kijkend' kan ik tot bloei komen en er echt zijn voor mezelf en de mensen om me heen. Dan kan mijn hart stromen en volg ik mijn weg. Yoga verrijkt mijn leven en dit wil ik graag met mensen die ervoor open staan delen. Daarom geef ik oktober 2015 met veel plezier Hatha yogalessen.

In het dagelijkse leven ben ik moeder van 2 schatten van kinderen die ik samen met mijn man een warme basis wil mee geven. Om ze zo te leren het leven met vertrouwen tegemoet te treden. Verder ben ik 6 jaar werkzaam geweest als jeugdverpleegkundige en heb daarbij veel contact met kinderen, jeugdigen en hun ouders. Ik hou van wandelen in de natuur, luisteren naar muziek en ben erg geïnteresseerd in de genezende kracht van geluid, trillingen en mantra's.

Opleiding en scholing
Ik heb de 5 jarige erkende opleiding tot Hatha Yoga Docent gevolgd aan het Vormingsinstituut voor Yoga docenten in Heusden-Zolder (BE) en ben lid van de Europese Yogafederatie. Voortdurend vorm en school ik mezelf door het bijwonen van diverse retraites, cursussen en scholingen.

- jaarlijks deelname aan het Belgisch of Nederlands yoga congres 2012
- 2012-2017 erkende opleiding tot hatha yogadocent aan het Vormingsinstituut voor yogadocenten te Heusden-Zolder België
- deelname aan de Spiritual Teacher Training deel 1 bij Saswita opleiding, gegeven door Sri Shyamji Bhatnagar; Master of Nada Yoga 2017
- bijscholing Meditatietradities Samsara yogadocentenopleiding te Schiedam 2018
- training tot stoelyoga docent bij Stoelyoga Nederland&Vlaanderen 2018
- cursus Shantala babymassage 2018
- meerdere malen per jaar deelnemen aan intervisie bijeenkomsten met collegae
- three body purification en consultation Sri Shyamji Bhatnagar 2018
- mindfulness training 2018

Logo
De naam Vrijman die ik bij mijn geboorte heb meegekregen straalt keuze-vrijheid uit. De keuze en vrijheid die je als mens hebt om je eigen pad te gaan. In de stilte, als vrij-man te ontdekken wie je werkelijk bent. Zo is de naam vrijman yoga geboren.
Het logo voor mijn praktijk bevat 3 symbolen.
De druppel staat symbool voor ons mensen. Wij zijn onderdeel van het "allesomvattende" en het "allesomvattende" is ook onderdeel van ons. Zoals een druppel in de oceaan. Dit impliceert ook de "stilte". De "stilte" die er altijd is, allesomvattend.
Het hart staat symbool voor de liefde voor jezelf en je omgeving. Je hart durven te laten stromen en je over durven te geven aan de stroom van het leven. Middels je hart kun je je open stellen voor de "stilte". Niet oordelend, zonder streven en met vertrouwen.
De lemniscaat, de platliggende acht, staat symbool voor de oneindigheid. De cyclus van het leven, het komen en gaan. Maar ook het steeds maar weer opzoeken van de "stilte". Geduldig en met een frisse blik. Dan kom je in de ervaring van moment tot moment. Hier en nu aanwezig.
______________________________

Lessen
De lessen hatha yoga en zwangerschapsyoga duren 75 minuten. De zachte yoga- en stoelyogalessen duren 60 minuten. Workshops en cursussen variëren in tijdsduur.
Elke week is de les weer anders, net zoals het leven zelf. De ene keer besteden we meer aandacht aan een specifieke klacht en een andere keer richten we ons meer op het ervaren van een specifiek lichaamsdeel, de ademhaling, de ontspanning of een ander thema. De nadruk in alle lessen ligt op het leren ontspannen en het herstellen van het contact met je lichaam. Respecteer hierbij de grenzen van je lichaam. Zo oefen zo tevredenheid in wat mogelijk is op dit moment. Je zult ervaren dat je door regelmatige beoefening zowel mentaal, fysiek als ook spiritueel een ontwikkeling door maakt. Elke keer weer, zonder stoppen.

Hatha yoga
Hatha yoga is een samenvoeging van de woorden ha (zon) en tha (maan). Hatha yoga betekent het samenbrengen, verénigen van deze twee polen. Net zoals dag en nacht, mannelijk en vrouwelijk, hard en zacht, spanning en ontspanning, vreugde en verdriet, licht en duister, verstevigen en versoepelen. Allemaal tegenstellingen die niet zonder elkaar kunnen bestaan. Zo geldt dat ook voor lichaam en geest. Ze hebben elkaar juist nodig om ons meer bewust van ons zelf te maken en de balans te herstellen. In hatha yoga werken we aan al deze aspecten, zonder oordeel en in alle mildheid. Je zult merken dat je gaandeweg met geduld en discipline kunt groeien.
Je ontwikkelt en vergroot je bewustzijn van alle aspecten van jou als mens. Hierdoor voel je je fitter, blijer, liefdevoller ten opzichte van jezelf en iedereen in je omgeving. Kortom, met hatha yoga verbeter je je algehele gezondheid!

Zachte yoga
De zachte yogalessen zijn toegankelijk voor iedereen. Wil je het wat rustiger aan doen, ervaar je veel stress of vermoeidheid, heb je een chronische aandoening zoals fybromyalgie, of ben je herstellende na een periode van ziek zijn, dan is deze les uitermate geschikt voor jou.
De opbouw van de les is gelijkaardig aan die van een hatha yogales maar zal nog meer gericht zijn op zachtheid, loslaten en het leren ontspannen. Dit is vaak lastig voor ons.
Ook in deze lessen starten we met een moment van stil worden. Zachte oefeningen versoepelen en versterken ons lichaam. Het groeipotentieel wat in elk mens besloten ligt wordt aangesproken. Zo ervaar je dat ieder mens kan groeien en tot bloei kan komen.
Verweven door de hele les is er de aandacht voor de adem. Contact leggen met jezelf en leren voelen hoe het met je binnenwereld is gesteld. Oefenen jezelf en je lichaam steeds meer te accepteren.

Stoelyoga
Stoelyoga zorgt ervoor dat je in beweging blijft. Je onderhoudt zo wat je nog kan. Het is zelfs goed mogelijk, als je langer bezig bent met stoelyoga, dat je fysieke mogelijkheden weer wat groter worden. Je versoepelt niet alleen je lichaam ook je geest en je denken komen tot rust en worden flexibel en jong gehouden. Je lijf en je geest zullen er in het dagelijks leven van profiteren en activiteiten lopen gemakkelijker.
De les wordt altijd gestart met een eerste moment van stil worden op de stoel. Daarna worden er bewegingen gedaan om het lichaam te versoepelen en te versterken. Elke les is er aandacht voor de adem. De adem is de verbinder tussen ons denken en ons lichaam. De adem kan ons helpen bij onszelf te komen en ontspanning te vinden.
Zachte ademoefeningen maken ons steeds bewuster van onszelf en hoe we ons op dat moment voelen. Als we ons hele lichaam hebben doorlopen met bewegingen op en naast de stoel zal de les worden afgesloten. Met een moment van rust door een geleide ontspanning of middels visualisatie. Deze eindontspanning kan zowel liggend op een dikke mat of zittend op een stoel worden uitgevoerd. Telkens bekijken we wat binnen je mogelijkheden ligt.
Stoelyoga is geschikt voor iedereen maar vooral voor mensen die vanwege hun leeftijd of door ziekte zich minder gemakkelijk neer kunnen leggen op een mat zoals dat bij de reguliere en zachte yogales wel het geval is.

Zwangerschapsyoga
Hoera! Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Ben je op zoek naar een geschikte manier om je voor te bereiden op de bevalling? Zoek je naar een moment om bewust te genieten van deze bijzondere periode in je leven? Dan is zwangerschapsyoga wellicht iets voor jou!

In de lessen versoepel en versterk je je hele lichaam. Zo houdt je het gedurende je zwangerschap in goede conditie en bereidt je het voor op de bevalling. Je oefent in het bewust ontspannen van lichaam en het tot rust brengen van je gedachten. Daarom werken we veel met onze adem. Met de adem oefen je om je aandacht te richten daar waar het nodig is tijdens de weeën en de ontsluiting. Door middel van aandacht en adem leer je contact te maken met je lichaam én met je kind. Zo kun je nu al een band opbouwen. Met de adem ondersteun je je eigen oerkracht tijdens de bevalling.
Vanaf de 13e zwangerschapsweek ben je van harte welkom. Zo heb je voldoende de tijd om je alles wat we in de lessen oefenen eigen te maken.
_____________________________

Workshops
Vrijman-Yoga biedt meerderde wisselende workshops aan zoals stiltedagen, yoga nidra, vriendinnendag en nog meer. Hieronder vindt je het aanbod aan workshops die door ons worden aangeboden. Zou je graag een workshop op maat willen? Dat is mogelijk. Neem contact met me op en we bespreken de mogelijkheden.
____________________

Klik hier voor de tarieven