Basisschool Hulsberg

Schoolstraat 17
6336 AN
Hulsberg
  • zelfredzaamheid is een belangrijk onderdeel
  • ca. 250 leerlingen
  • ca. 20 medewerkers
045-4051377
e-mail
website
mevrouw Lilian Knooren-Fijten

Bedrijfsinfo

Op basisschool Hulsberg vindt ieder kind zijn eigen plek.
Kinderen leren vanaf het moment van wakker worden tot het moment van slapen. Elke dag, zeven dagen in de week. Je klaarmaken voor de dag, douchen, kleren aan, ontbijten, naar school enz., allemaal activiteiten die meestal samen met anderen worden uitgevoerd. Elke situatie vraagt om denken, handelen, ontdekken, overleggen, onderhandelen, kortom, het brede scala van 21e eeuwse vaardigheiden dat we allemaal zo belangrijk vinden.

Op basisschool Hulsberg richten wij ons daarom niet alleen op het verwerven van kennis, maar ook op het ontwikkelen van sociale, emotionele, creatieve, culturele en lichamelijke vaardigheden. Wij helpen kinderen zelfstandig te handelen, met zelfinzicht, een positief zelfbeeld en verantwoordelijkheidsgevoel. Zo kunnen zij vol vertrouwen deelnemen aan de maatschappij en bijdragen aan respectvol en begripvol samenleven. Kinderen verschillen. Elk kind heeft eigen talenten, eigen mogelijkheden en eigen ondersteuningsbehoeften. Wij erkennen die verschillen en willen recht doen aan...

Op basisschool Hulsberg vindt ieder kind zijn eigen plek.
Kinderen leren vanaf het moment van wakker worden tot het moment van slapen. Elke dag, zeven dagen in de week. Je klaarmaken voor de dag, douchen, kleren aan, ontbijten, naar school enz., allemaal activiteiten die meestal samen met anderen worden uitgevoerd. Elke situatie vraagt om denken, handelen, ontdekken, overleggen, onderhandelen, kortom, het brede scala van 21e eeuwse vaardigheiden dat we allemaal zo belangrijk vinden.

Op basisschool Hulsberg richten wij ons daarom niet alleen op het verwerven van kennis, maar ook op het ontwikkelen van sociale, emotionele, creatieve, culturele en lichamelijke vaardigheden. Wij helpen kinderen zelfstandig te handelen, met zelfinzicht, een positief zelfbeeld en verantwoordelijkheidsgevoel. Zo kunnen zij vol vertrouwen deelnemen aan de maatschappij en bijdragen aan respectvol en begripvol samenleven. Kinderen verschillen. Elk kind heeft eigen talenten, eigen mogelijkheden en eigen ondersteuningsbehoeften. Wij erkennen die verschillen en willen recht doen aan ieder kind. We doen dat vanuit onze kernwaarden vertrouwen, verantwoordelijkheid en veiligheid.

Voor ons onderwijs betekent dit dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen in een omgeving waarbinnen aandacht is voor een goede relatie tussen leerlingen, ouders en medewerkers. In dit kader zijn we alert op pestgedrag en nemen adequate maatregelen bij het signaleren daarvan. We belonen positief gedrag en zien het maken van fouten als aanleiding om te leren. Wij hebben aandacht voor zelfverantwoordelijk en samenwerkend leren, ontplooien van eigen initiatief, differentiatie en omgang met verschillen. Dit betekent (binnen grenzen) onderwijs op maat, uitgaan en accepteren van de verschillen tussen de leerlingen en het waarderen daarvan.

Wees welkom op basisschool Hulsberg!

Visie/missie

Vanuit onze visie op leren:
In onze school zien we leerlingen die op basis van onderwijsbehoeften een ontwikkelingsgericht aanbod krijgen. Kennis en vaardigheden zijn hierbij belangrijk (product), de aandacht voor het proces is van wezenlijk belang en door middel van summatieve en formatieve evaluatie stellen we steeds het onderwijsproces af op de behoeften van de leerling.

Naast het leerstofaanbod staat persoonsvorming centraal.
Voor het leerstofaanbod zijn de leerlijnen leidend. Er wordt vrij met de methode omgegaan. Dat betekent dat wij de methode als middel gebruiken. Dat betekent dat wij de methode als middel gebruiken. Het expliciete directe instructie model staat hierbij centraal.
Er is ruimte voor divergente differentiatie, leerlingen kunnen groepsoverstijgend versnellen of vertragen binnen de grenzen van de bouw/unit. Beslissingen over adaptieve leertrajecten nemen we altijd in overleg met vakspecialisten en samenwerkende partners. Bij het maken van onderwijsinhoudelijke keuzes maken wij gebruik van onderzoeksgegevens en de expertise van vakspecialisten.
We werken afwisselend in homogene en heterogene groepen. De kinderen zien, afhankelijk van hun instructie-behoefte meerdere professionals.
De leerkracht organiseert het leerproces en coacht de leerlingen op zelfsturing.
Er is sprake van gedeeld eigenaarschap, de leerlingen zijn medeverantwoordelijk. De leerlingen die meer eigenaarschap aankunnen, krijgen de ruimte om dit te ontwikkelen. De leerlingen die meer sturing nodig hebben van de leerkracht krijgen deze ondersteuning, echter altijd gericht op doorontwikkeling op het proces van zelfsturend gedrag.
Onder eigenaarschap van de leerling verstaan wij dat de leerling ruimte krijgt om keuzes te maken in de taken, de doelen, de volgorde, het maatje en de instructie. Het gevolg daarvan is dat de leerling autonomer wordt en beter zicht krijgt op zijn manier van leren, zichzelf leert sturen en ervaart dat hij kan groeien in zijn ontwikkeling.
In onze onderwijscontext hebben wij naast kwalificatie en persoonsvorming ook aandacht voor socialisatie zodat onze kinderen zich ontwikkelen tot sociale en verantwoordelijke wereldburgers.

Vanuit onze visie op organiseren:
In onze school zien we leerlingen gedeeltes van de dag werken in grotere eenheden. Dat kan in horizontale en verticale groepen.
Zowel tijdens de instructie als tijdens de verwerking is er een afwisseling tussen heterogene en homogene groepen.
De kinderen krijgen gelegenheid om op de daartoe bestemde plekken te werken binnen de bouw.
Leerkrachten delen de verantwoordelijkheid over de leerlingen binnen de vakgebieden waarbij anders georganiseerd wordt/groepsoverstijgend gewerkt wordt.