UniQ

Steegweg 7
6454 BH
Jabeek
Sinds 2017
  • kinderpraktijk
  • orthopedagogische praktijk
  • voor kinderen, jeugdigen, ouders en leerkrachten
  • diagnostiek/onderzoek (o.a. intelligentie - gedrag)
  • individuele begeleiding (o.a. bijles - kindercoaching)
  • groepsbegeleiding (activiteitenbegeleiding)
06-43539083
e-mail
website
Marissa Reubsaet

Bedrijfsinfo


Welkom bij Kinderpraktijk UniQ!
Kinderpraktijk UniQ is een orthopedagogische praktijk voor kinderen, jeugdigen, ouders en leerkrachten. UniQ richt zich op kinderen van 0 tot 18 jaar met verschillende problemen.

Middels een kindgerichte, persoonlijke aanpak helpt Kinderpraktijk UniQ om kinderen te laten groeien. Dit probeer ik te bereiken door het bieden van gespecialiseerde zorg aan kinderen en jongeren met (ernstige) problemen en de mogelijke daarmee samenhangende gezins- en opvoedproblemen bij ouder(s) en/of leerkracht.

'UniQ' staat voor de uniciteit die elk mens bij zich draagt. Dit betekent dat elk kind en elke jongere een eigen ontwikkelingstraject kent, waarbij unieke zorg op maat past. Hierin probeert Kinderpraktijk UniQ te voorzien. Leuk dat u een kijkje neemt op mijn website! Heeft u vragen en/of opmerkingen, contacteer mij gerust.

Marissa Reubsaet - orthopedagoog

Over ons
Mijn naam is Marissa Reubsaet. Werken met kinderen en ouders is mijn grote passie. Ik zie het als een voorrecht...


Welkom bij Kinderpraktijk UniQ!
Kinderpraktijk UniQ is een orthopedagogische praktijk voor kinderen, jeugdigen, ouders en leerkrachten. UniQ richt zich op kinderen van 0 tot 18 jaar met verschillende problemen.

Middels een kindgerichte, persoonlijke aanpak helpt Kinderpraktijk UniQ om kinderen te laten groeien. Dit probeer ik te bereiken door het bieden van gespecialiseerde zorg aan kinderen en jongeren met (ernstige) problemen en de mogelijke daarmee samenhangende gezins- en opvoedproblemen bij ouder(s) en/of leerkracht.

'UniQ' staat voor de uniciteit die elk mens bij zich draagt. Dit betekent dat elk kind en elke jongere een eigen ontwikkelingstraject kent, waarbij unieke zorg op maat past. Hierin probeert Kinderpraktijk UniQ te voorzien. Leuk dat u een kijkje neemt op mijn website! Heeft u vragen en/of opmerkingen, contacteer mij gerust.

Marissa Reubsaet - orthopedagoog

Over ons
Mijn naam is Marissa Reubsaet. Werken met kinderen en ouders is mijn grote passie. Ik zie het als een voorrecht om bij kinderen die niet goed in hun vel zitten weer zelfvertrouwen te creëren en om ouders die het niet meer zien zitten, handvaten te bieden bij de opvoeding. Als écht 'mensen-mens' heb ik ervoor gekozen om mijn hart te volgen en een eigen praktijk te beginnen. Hieronder een stukje over hoe ik tot hier gekomen ben.

Na mijn opleiding tot leerkracht basisonderwijs heb ik ervoor gekozen om verder te studeren. Voor de klas staan vind ik erg leuk, maar mijn hart gaat uit naar intensievere begeleiding van kinderen én gezinnen. Na een universitaire masteropleiding ben ik in 2016 afgestudeerd als orthopedagoog aan de Katholieke Universiteit Leuven.

Omdat ik ontzettend graag op een flexibele en openhartige manier met kinderen en gezinnen wil werken, heb ik ervoor gekozen om een sprong in het diepe te wagen en een eigen praktijk te starten; een droom die uitkomt! Ik vind het bijzonder prettig om zo kleinschalig te beginnen. Ik wil alle kinderen en gezinnen persoonlijk kennen om op deze manier ervoor te zorgen dat de zorg ook persoonlijk blijft. 'Achter de schermen' werk ik echter wel samen met een andere orthopedagogische praktijk (zie hieronder), omdat ik van mening ben dat 1+1=3 op dat gebied. Samen zie je immers altijd meer dan alleen.

Samenwerking
Kinderpraktijk UniQ werkt samen met Geraldine Brouwer, praktijk voor Orthopedagogiek te Leusden. Vanuit deze samenwerking trachten wij aan de hand van intervisie gedegen zorg te verlenen aan kinderen, jongeren en hun opvoeders.

Ons aanbod

  • diagnostiek/Onderzoek (o.a. Intelligentie - gedrag)
  • individuele begeleiding (o.a. Bijles - Kindercoaching)
  • groepsbegeleiding (Activiteitenbegeleiding)

Diagnostiek
Verantwoord diagnosticeren en doelgericht adviseren gebeurt op basis van handelingsgerichte diagnostiek. Kort samengevat bestaat deze vorm van diagnostiek uit een intake, het bepalen van een strategie, een onderzoeksfase, een indicatie- en adviesgesprek en eindigen we met een evaluatie.

Bij Kinderpraktijk UniQ werkt een universitair geschoolde orthopedagoog (gedragsdeskundige). Dit betekent dat wij opgeleid zijn om middels diagnostiek (aan de hand van testmateriaal) te onderzoeken wat de oorzaak is van de gesignaleerde gedrag­ of leerproblemen. We gaan op zoek naar een onderbouwde verklaring voordat we vervolgstappen ondernemen. Orthopedagogen kijken niet alleen naar kindkenmerken maar ook en vooral naar kenmerken van de omgeving; wat kunnen ouders en/of leerkrachten doen, om tot de gewenste verandering te komen.

Onze diagnostiek is onderverdeeld in twee varianten: capaciteitenonderzoek en onderzoek naar gedrag.

Welke vormen van capaciteitenonderzoek bieden wij aan?

Intelligentieonderzoek
Een intelligentietest kan dan inzicht geven in de cognitieve mogelijkheden van het kind. Wanneer de intelligentie van het kind beneden het gemiddelde ligt, zal het baat hebben bij een individueel programma. Wanneer een beneden gemiddelde intelligentie middels een intelligentieonderzoek wordt vastgesteld, kan zo'n individueel programma voor het kind veel opluchting en ruimte bieden. Er zijn uiteraard ook kinderen waarbij er sprake is van een bovengemiddelde intelligentie. Zij kunnen in aanmerking komen voor verrijking van bepaalde leerstof of andere uitdagingen. Hierbij kan een onderzoek eveneens veel verduidelijken. In een intelligentieonderzoek worden verschillende aspecten van de intelligentie van een kind onderzocht, zoals de verbale– (talige) en de performale (praktische) intelligentie. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de verwerkingssnelheid. Op basis hiervan kan, in combinatie met de kind- en omgevingskenmerken, bepaald worden bij welke aanpak het kind gebaat is. De belangrijkste uitkomst van het intelligentieonderzoek is het intelligentieprofiel van het kind. Het vormt een sterkte-zwakte analyse die belangrijke informatie bevat voor het leerproces van kind. In een persoonlijk gesprek vertaal ik voor u het intelligentieprofiel van het kind naar de schoolsituatie, zodat duidelijk wordt wat het kind op school nodig heeft om zich verder te ontwikkelen.

Advies Voortgezet Onderwijs (VO)

schooljaar 2014-2015 is het advies dat de basisschool geeft over het meest passende niveau van voortgezet onderwijs leidend. Dit betekent dat de middelbare school bij de inschrijving verplicht is uit te gaan van het advies dat de leerkracht geeft. De eindtoets is het officiële ‘tweede gegeven'. Dit houdt in dat wanneer de uitslag van de eindtoets hoger uitvalt dan het advies dat de basisschool gaf, de school haar advies moet heroverwegen. Valt de uitslag lager uit, dan blijft het advies van de basisschool gelden. Die uitslag is op z'n vroegst medio april beschikbaar. Alle reden dus om het schooladvies tijdig en gedegen te onderbouwen. Wanneer u hier graag hulp bij heeft, kunt u ervoor kiezen om dit door UniQ te laten onderzoeken. UniQ tracht vervolgens op basis van geteste intelligentie en de potentie van de leerling een betrouwbaar advies te geven over het juiste niveau van voortgezet onderwijs. Van praktijkonderwijs tot en met VWO.

Welke vormen van gedragsonderzoek bieden wij aan?

Onderzoek naar gedragsproblemen
Gedragsproblemen kunnen zich op verschillende manieren manifesteren. Het kind kan stil worden, zich terugtrekken, hetgeen we internaliserende (naar binnen gerichte) gedragsproblemen noemen. Hier heeft het kind zelf voornamelijk last van. Daar tegen over staat naar externaliserend (naar buiten gericht) probleemgedrag. Hier heeft het kind zelf, maar ook anderen vaak last van. Hierbij zien we vaak drukke kinderen die regels overtreden en agressief gedrag vertonen. Het probleemgedrag kan meerdere oorzaken hebben en daarom is het van belang eerst onderzoek te doen. Soms ligt de oorzaak van de problemen in een samenloop van omstandigheden is er iets gebeurd of is er iets mis in de opvoedingssituatie.

Onderzoek naar executieve functies
Er is niets frustrerender dan kinderen steeds weer te zien worstelen met simpele taken als huiswerk, opruimen of aankleden. Of met het omgaan met teleurstelling of boosheid. Recent onderzoek laat zien dat deze kinderen tekortschieten in executieve functies. Een persoonlijk onderzoek naar de executieve functies van uw kind, kan meer duidelijkheid hierin bieden. Waarin schiet hij/zij nu daadwerkelijk tekort en nog veel belangrijker, hoe kunnen we hiermee omgaan? Kinderpraktijk UniQ kan hierin te hulp schieten. Wij onderzoeken waar de knelpunten en sterktes van uw kind liggen en hoe er hiermee thuis en op school het beste mee omgegaan kan worden.

Aandacht- en concentratieonderzoek
Concentratie geeft aan hoe lang en hoe intensief je je aandacht op iets kan vestigen. Bij concentratie wordt een relatie gelegd tussen de aandacht en de leerstof. Je wilt bepaalde leerstof tot jou nemen en daarvoor moet je wel je aandacht op die leerstof richten en vasthouden tot je die leerstof opneemt. Wanneer je een taak moet uitvoeren, moet je je concentreren op die taak. Voor elke taak heb je een ander soort concentratie nodig. Al naar gelang de eisen van de taak, schakel je normaal vanzelf over op de goede vorm van concentratie. Een aandacht- en concentratie onderzoek is een vorm van psychologisch onderzoek waarin de aandacht en concentratie worden gemeten. Aandacht- en concentratieproblemen behoren tot de meest genoemde problemen op school bij kinderen, maar ook bij studenten en werkende volwassenen.

Individuele begeleiding
Onder bijles wordt verstaan het herhalen van de leerstof die het kind moeilijk vindt. Er wordt uitgegaan van de methodes die op school gebruikt worden en tijdens de begeleidingsuren krijgt een kind extra uitleg over de dingen die al in de klas aan bod zijn geweest en eventueel wordt vast vooruit gekeken naar wat komen gaat. Doordat dit niet in een grote groep gebeurt en dus aangepast kan worden aan wat het kind nodig heeft, kan dit kinderen helpen om beter mee te komen in de klas.

Uniek bij UniQ is dat de bijles bij u thuis gegeven kan worden. Samen gaan we dan een uurtje aan de slag; uw kind hoeft nergens naartoe gebracht te worden en kan thuis, in een vertrouwde omgeving, oefenen aan de leerstof van school. Tijdens de intake wordt bekeken of de thuissituatie hiervoor geschikt is. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden, mits u binnen een straal van 15 km woont. Buiten deze 15 km komt er een kleine kilometervergoeding bij.

EF-training
Wat maakt dat een leerling teruggetrokken is tijdens de les? Hoe komt het dat een leerling zijn schoolmateriaal vergeet? Waarom heeft een leerling meer uitleg nodig bij simpele huiswerktaken? Steeds vaker wordt het afwijkend functioneren van kinderen en jongeren in verband gebracht met problemen in het executief functioneren. Executieve functies zoals het werkgeheugen, het vermogen gedrag te stoppen en cognitieve flexibiliteit zijn onmisbaar voor het aansturen van doelgericht gedrag. Naarmate kinderen ouder worden, verwacht de omgeving meer van hen; van verantwoordelijkheid dragen en zelfstandig werken tot dagelijkse zaken organiseren. Deze verwachtingen maakt dat men ook meer vraagt van het executief functioneren. Ouders en leerkrachten hebben soms weinig kennis van de executieve functies en welk effect deze hebben op kindfactoren zoals schoolse prestaties en schools functioneren. Het trainen van deze EFs bij UniQ bestaat uit het gezamenlijk aan de slag gaan met diverse opdrachten en oefeningen waarbij er aandacht is voor het trainen van specifieke moeilijkheden.

UniQ biedt hierbij specifieke werkgeheugentraining aan middels het ‘Jungle Memory'-programma. Jungle Memory is een werkgeheugen-trainingsprogramma dat kinderen helpt hun werkgeheugen beter in te zetten op school. Werkgeheugen blijkt een belangrijke voorspeller te zijn voor latere leerprestaties.

Kindercoaching
In de kindercoaching wordt veel gewerkt met ‘ik-boeken' en het in kaart brengen van eigen kwaliteiten om het zelfbeeld te versterken. Deze methoden kunnen steunend zijn om nieuw gedrag aan te leren en eigen kwaliteiten te ontdekken. Denk hierbij aan kinderen met faalangst, sociale onzekerheden, etc. UniQ is officieel gecertificeerd om te werken met o.a. POPtalk. POPtalk is een methode die zich richt op het visualiseren van de belevingswereld van kinderen en/of volwassenen tijdens een gesprek. Middels deze gespreksmethodiek gaat een orthopedagoog aan de slag met kinderen om ze te ondersteunen en coachen.

Gezinsbegeleiding
Wanneer u problemen ervaart of vragen heeft over het gedrag of welzijn van uw kind, kan ouderbegeleiding de aangewezen methode zijn om pedagogische onzekerheden weg te nemen. Tijdens de ouderbegeleiding wordt samen met de ouders gekeken naar het kind en zijn omgeving en hoe u daar als ouders invloed op kan uitoefenen om het weer beter te laten verlopen. Hierbij kan er ook aandacht zijn voor uw eigen situatie. Ouderbegeleiding kan ook aangevraagd worden zonder dat het kind in behandeling is.

Wanneer er behoefte is aan voorlichting over psychische problemen bij kinderen en jongeren, kan er informatie gegeven worden in de vorm van psycho-educatie. Hierbij kunt u denken aan ADHD, Autisme, hoogbegaafdheid etc. Naast informatie hierover, wordt er ook gekeken naar wat de eigen moeilijkheden zijn. Ieder kind is tenslotte uniek en heeft verschillende mogelijkheden. We ontdekken wat hij of zij zelf kan doen om situaties makkelijker te laten lopen en welke hulp er nodig is van anderen. Naast psycho-educatie aan het kind/de jongere zelf, worden bij UniQ ook ouders (en eventueel leerkracht) betrokken in dit traject

Groepsbegeleiding
UniQ biedt diverse activiteiten aan binnen de groepsbegeleiding. Denk hierbij aan sportieve en creatieve activiteiten in een gemoedelijke sfeer. Voor meer informatie kunt u altijd vrijblijvend contact opnemen met onze praktijk. Tijdens de groepsactiviteiten staat de ontwikkeling van sociale vaardigheden van uw kind centraal. Ervaring wijst uit dat het onder begeleiding samenwerken met andere kinderen een zeer positieve invloed heeft op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Tijdens de groepsbegeleiding wordt altijd gewerkt met een vooraf opgesteld zorgplan, met daarin de individuele doelen van uw kind. Tijdens deze groepsbegeleiding is er naast het leren samenwerken ook bijzondere aandacht voor het leren oplossen van conflicten, het leren omgaan met emoties en het aangaan en onderhouden van sociale contacten onderling.